12. októbra 2023Ako posúdiť požiarne nebezpečenstvo na pracovisku?
Medzi povinnosti právnických osôb, fyzických osôb – podnikateľov, fyzických osôb, obcí a organizácií patrí v súlade so zákonom č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi podľa § 4 …
Zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovných úrazov. Do tejto knihy by mal vedúci pracovník zapisovať všetky úrazy, ktoré vzniknú na pracovisku. Ako by mala kniha úrazov vyzerať a čo všetko by v nej malo byť?
Pojem pracovný úraz bližšie špecifikuje § 195 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce. Ten definuje pracovný úraz ako poškodenie zdravia alebo smrť, ktoré vznikli zamestnancovi:
Dôležité je tiež pripomenúť, že podľa Zákonníka práce nie je pracovným úrazom taký úraz, ktorý zamestnanec utrpel na ceste do zamestnania a späť.
Zamestnávateľ je povinný podľa § 17 ods. 8 Zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP viesť v knihe úrazov evidenciu o všetkých pracovných úrazoch. Do knihy sa zapisujú aj menšie úrazy, ktoré sa môžu zdať zanedbateľné, pretože nevedú k pracovnej neschopnosti. Skrátka sa eviduje úplne každý úraz.
Ak ide o úraz, ktorý spôsobil pracovnú neschopnosť zamestnanca v dobe dlhšej, ako sú 3 kalendárne dni, alebo dokonca smrť, vykoná zamestnávateľ záznam o pracovnom úraze, ktorý musí odoslať na príslušný inšpektorát práce.
V § 17 Zákona č. 124/2006 Z. z. o BOZP nájdete spôsob evidencie úrazov, hlásení a zasielaní záznamu o úraze. Kniha by mala napríklad obsahovať meno a priezvisko zamestnanca, dátum a hodinu úrazu, miesto a činnosť, pri ktorej k úrazu došlo. Ďalej musíte samozrejme popísať druh zranenia, príčinu a meno toho, kto úraz zaznamenáva. Vyhláška č. 500/2006 Z. z., ustanovuje vzor záznamu o registrovanom pracovnom úraze.
Prečítajte si tiež: Ako eliminovať riziká na pracovisku?
Zamestnávateľ je tiež povinný vydať zamestnancovi na jeho žiadosť kópiu alebo výpis údajov o jeho úraze. V prípade smrteľného pracovného úrazu vydá kópiu rodinným príslušníkom.